HIM: Dark Light

Finnen Valo og sitt HIM er tilbake med sitt femte album, etter å ha oppsummert med en best-of i fjor. Med store refrenger og fet produksjon innfrir HIM for femte gang uten å ta de altfor store sjansene


Dark Light er nemlig ganske så safe for Valo, som er som vanlig mannen bak samtlige låter. Men en stor låtsmed er han, med sin refrengsterke poprock ikledd elementer av goth og fete riff.

"Vampire Heart" åpner den 10 låter lange vinneren, og åpningslåten har alle elementer av det en bra HIM-låt skal ha med nøye arrangerte gitarfigurer, produksjonsmessige fulltreffere og et løftende refreng. Han har ikke allverdens stemme, men gir seg selv ikke de aller største utfordringene innen for et sikkert registerløp.

"Rip Out The Wings Of A Butterfly", "Under The Rose" og "Killing Loneliness" utgjør sammen med åpningslåten en utsøkt første halvdel av Dark Light. "Under The Rose" har samme grasiøse refreng som Gary Moores "Over The Hills And Far Away" og låten er slettes ikke ulik den gamle 80-talls slägeren.

Resten av platen blir mer av det samme, og i det ligger vel kanskje det eneste å utsette på HIMs femte forsøk på global suksess. Visst er det bra låter, men Valo beveger seg for lite utenom sin egen formel og det kan bli litt repetivt til tider. Uansett, når den litt roligere "Play Dead" bryter opp mot slutten kan man likevel konkludere med at finnene har levert til M+ denne gangen også.

Nå venter bare en norsk scene på Valo og hans menn.


Del på Facebook | Del på Bluesky

HIM: Screamworks: Love In Theory And Practice

(16.02.10) Med sitt syvende album fortsetter HIM i kjent stil, men "Screamworks: Love In Theory And Practice" er ujevn.


HIM: Hans Innmari slitne Majestet

(19.01.01) (Oslo/PULS): Med albumet Razorblade Romance var HIM (His Infernal Majesty) et av bandene som slo gjennom i fjor. Singelen ”Join Me” har vært spilt en del på MTV og albumet solgte til platina i løpet av bare to uker i hjemlandet Finland.
I Norge har derimot HIM-feberen vært ganske beskjeden. Verken albumet eller singler har ligget høyt på noen norske lister, men likevel var det utsolgt til konserten denne torsdagskvelden.


HIM: Razorblade Romance

(20.11.00) HIM (His Infernal Majesty) er et finsk rockeband og kanskje ikke så godt kjent blant folk flest. Har du MTV eller andre musikk-kanaler har du muligens sett videoen til balladen "Join Me In Death". Låta finner du på albumet "Razorblade Romance" blant i alt 12 spor, der du også finner en cover av Chris Isaaks "Wicked Game". Det er snakk om finsk goth-rock. Og det svinger skikkelig!


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!