Oppvisning i metal fra Stonegard

(Bergen/PULS): Stonegard spilte fredag for et noe glissent publikum på Garage. Det stoppet dem ikke fra å holde et godt trøkk fra scenen.


Stonegard / /


Stonegard har fått gode kritikker for debutalbumet "Arrows". Vi fikk høre en god del fra dette albumet, men de startet konserten med flere nye låter. De nye låtene holder samme stil som "Arrows", så fans av første plata har mer moro i vente.

Ifølge Dagbladet spiller Stonegard en eller annen versjon av metal et sted mellom Entombed, Metallica og Tool. Hvis vi slenger på litt Pearl Jam i de få rolige partiene, så er vi der. Nå var det ikke så mange rolige partier i løpet av denne konserten, for her ble det levert pur rock'n'roll fra scenen fra første gitarriff til siste. Stonegard har altså røtter i klassisk metal, samtidig med at de har oppdatert soundet. Det syntes på publikum, som hadde stor aldersspredning.

Det var ikke noe tvil om at det var metal publikum ville ha, for det var høy stemning blant de oppmøtte. På "Arrows" og "Barricades" var det også headbanging foran scenen. Gutta kan dette med å flørte med publikum også. Et lurt blikk og en hånd i været fra vokalisten, og publikum svarer.

Vokalisten overrasket meg også positivt, for det eneste jeg har litt problemer med på plata, er en noe skarp vokal. Det er nemlig bare Chris Cornell som kan skrike som Chris Cornell. Det kan være noe med miksinga på plata, for jeg ble ikke plaga av vokalen under koserten. Derimot leverte bandet en kontant og presis oppvisning i hvordan metal skal spilles i 2005.

Dersom konserten er representativ for den kommende plata, kan jeg anbefale både denne og debuten "Arrows" til dem som liker kontant metal.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Stonegard: From Dusk Till Doom

(16.01.07) I skrivende stund er Stonegard på vei ut i Europa for å promotere deres nyeste baby "From Dusk Till Doom". Det er et album som er et viktig steg videre for den hardtarbeidende kvartetten.


Quart 2005: Brukbar rockedag

(07.07.05) (Kristiansand/PULS): Liten tvil om at Snoop Dogg var onsdagens store superstjerne. Vi lot bikkjer være bikkjer, og holdt oss på den nye Quart-scenen Plenen, hvor norsk rock stod i sentrum - i tillegg til headliner Porcupine Tree, som på kort varsel var hyret inn som erstatter for The Mars Volta.


NW Dag 2: Skremmende god fredagskveld i Badet

(18.06.05) (Oslo/PULS): Riktignok hadde jeg forventa en solid konsert med System Of A Down, men at de skulle skrive seg inn i historiebøkene som en av tidenes tøffeste konsertopplevelser var jeg ikke forberedt på. Tidligere på kvelden gjorde også Gåte sine saker bra. Rapport fra dag 2 følger.


Stonegard: Arrows

(19.01.05) Tenk deg at tidligere Soundgarden, nåværende Audioslave-vokalist Chris Cornell starter metallband, og du har lyden av norske Stonegard. 10 riffsterke låter som sparker i fra, er pakket inn i årets til nå flotteste omslag - der musikken står i stil. Dette lukter skikkelig gjennombrudd!


Stonegard har fått kontrakt

(06.05.04) De liker å benevne musikken sin som "gladmetall". Nå har Stonegard endelig fått platekontrakt - med Bonnier Amigo Music Norway. Bandet går i studio allerede neste uke for å spille inn debutalbumet.


`Rock Battle, vol.I` - El Caco vs. Stonegard

(09.09.03) (Oslo/PULS): Det er nok bare å innse det; Hip Hop’erne kom oss rockere i forkjøpet. Såkalte rap-battles har i en årrekke vært like vanlig som baggy jeans i de kretsene. Alle som har sett ”8 Mile” veit hva jeg snakker om. Nå har endelig noen lyse, langhårede hoder lagt to og to sammen, og på lørdag var det endelig klart for den første utgaven av ”Rock Battle” på John Dee, og slaget sto mellom El Caco og Stonegard.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!