Puls 17.12.15


STAR WARS

The Force Awakens
Disney / Lucasfilm

Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



Star Wars is BACK! (En spoiler-fri anmeldelse)

Ut fra det store intet fikk vi mot slutten av 2012 den utrolige nyheten som absolutt ingen hadde forestilt seg. The Walt Disney Company hadde kjøpt opp Lucasfilm, og med det hele Star Wars-franchisen, for over 4 milliarder dollar, som for øvrig er en god del mer penger enn hva Dr. Evil forlangte i Austin Powers-filmene.

I dette tilfelle er jo Dr. Evil så klart George Lucas, og han var eneeier av Lucasfilm. Det var i ordets rette betydning hans eget selskap, så han fikk 2 milliarder dollar i kontanter, og resten fikk han i Disney-aksjer, som om et par år også vil bli gjort om til kontanter (kontanter som ikke må forveksles med ”Disney-dollars”). Poenget her er at mannens hippie-sjel tydeligvis lever i beste velgående, fordi han gikk rett ut og ga bort alle pengene til veldedige formål. Plutselig ble mange av mine beskrivelser i min bok «A Disturbance in The Force», om at mannen er grådig og forræderisk, en smule feil. Men med tanke på hvor mye penger han allerede har, så tror jeg at de fleste ville følt det som en plikt å gi bort en god del penger til noen som trenger det mer enn en selv, hvis man hadde vært i samme situasjon som onkel George. For å si det på en annen måte, han ”gir” hele Star Wars-universet bort til Disney. Dette vil nok i all framtid skyve bort det faktum at han lagde en forferdelig prequel-trilogi, og vil i fremtidige generasjoner først og fremst bli sett på som en eksepsjonelt gavmild handling, og som vil sørge for at Star Wars-franchisen alltid vil være her. Med andre ord, årene fra 1997 til 2005 vil i framtiden bare bli et svakt, blekt minne for en turbulent space-opera som startet i 1977 og som nå, med Disney bak spakene, vil leve i mange generasjoner til. Star Wars er altså kommet for å bli, og det er i bunn og grunn veldig bra. Sjefen for Disney, Bob Iger, ser for øvrig på den første nye Star Wars-filmen som ”a 4 billion dollar movie,” for hvis ikke den fungerer, så kan dette være en skummel investering. Men frykt ikke kjære leser, den nye filmen funker på alle plan.

Hvis du spør en businessmann som virkelig forstår konseptet franchise, vil han nok si at denne nyheten om at Lucasfilm ble solgt til et annet stort selskap, ville kommet til å skje før eller senere, uansett. Det er bare sånn business fungerer. Det derimot George klarte å gjøre, var å kontrollere hele denne prosessen, og det var vel strengt tatt ikke noe bedre selskap enn Disney som kunne tatt over stafettpinnen. Hele konseptet med Disney er på utrolige mange måter bygd opp på samme måte som Lucasfilm i sin tid en gang var. Forandringene på Star Wars har blitt minimale, men på sikt vil man kanskje legge mer merke til Disney-stemplet. Det som er litt vittig er at prinsesse Leia nå offisielt er blitt en ekte Disney-prinsesse, i samme selskap som Tornerose og Askepott. Men man skal ikke glemme her at Disney også eier filmselskapet Miramax, som har produsert kritikerroste voksenfilmer som bl.a. ”No Country For Old Men” og ”There Will Be Blood”, og det er ingen som klager over at det er for mye Disney-fingeravtrykk der i gården. Disney eier også den nye filmgiganten Marvel, som produserte megasuksessen ”The Avengers” og Iron Man-filmene. Heller ikke der merker man at noen Disney-logo er smurt inn i trynet. Og la oss for all del ikke glemme Apple-legenden Steve Jobs’ co-funding-selskap sammen med George Lucas, Pixar, som revolusjonerte animasjonsfilmer, med bl.a. Toy Story-trilogien. Det jeg prøver å si her er at Disney er godt i gang, og de vet så absolutt hva de holder på med. De har kjøpt opp Lucasfilm, og de kommer garantert til å beholde essensen av Star Wars. Både George Lucas og Steve Jobs var uavhengige sjeler, som ikke foretok undersøkelser om hva folk ville ha. I dette århundret kan man trygt si at den ene lyktes litt bedre enn den andre, men dette kan heldigvis forandres nå, og det har blitt forandret. Kraften har våknet igjen.

Star Wars-franchisen har på mange måter vært kreativt død i nesten 20 år nå, men nå blir den gjenopplivet igjen i full vigør. Det at Disney kjøpte Star Wars er det aller beste som noensinne kunne ha skjedd. Faktisk kan ”The Force Awakens” ende opp med å bli den første filmen i verdenshistorien som spiller inn mer enn 3 milliarder dollar, og danker ut både ”Avatar” og ”Titanic”. Dette kan bli historisk. Grunnen er at alle, absolutt alle, vil se denne filmen. Voksne, unge, gamle, gutter og jenter. Aldri i historien har en franchise vært så høyt oppe, for så å havne så langt nede i kreativitet, for så å nå toppen igjen.

Før neste tiår i det hele tatt begynner, vil vi ha seks (!) nye Star Wars-filmer, og det er ikke iberegnet potensielle tv-serier og andre medier som Disney eier. George Lucas’ første visjon tilbake på 70-tallet angående Star Wars var faktisk at det skulle være 12 filmer, og nå skjer det faktisk. Selvsagt vil George Lucas’ fingeravtrykk forsvinne gradvis, men det er ingenting å bekymre seg for, for den beste Star Wars-filmen gjennom tidene, ”The Empire Strikes Back” (som for øvrig er den filmen George Lucas personlig liker minst) verken var skrevet eller regissert av Mr. Lucas. Regien var ved Irvin Kershner, og manus var ved Leigh Brackett og Lawrence Kasdan. Sistnevnte er nå med og styrer skuta på den nye filmen sammen med superregissør JJ Abrams.

Man kan trygt si at Star Wars er i trygge hender, da JJ Abrams, mannen bak spakene på både Star Trek re-booten og tv-serien ”Lost”, nå har hjulpet til med å styre den nye Star Wars-filmen i riktig retning. Sjelden har det vært en mer unison enighet om noe i Star Wars-miljøet. Dette kan jo bringe balanse til The Force. Det er jo egentlig dette ”the federation of planets” virkelig handler om. Da Star Wars-fans gikk på kino og så de to siste Star Trek-filmene, gikk nesten internett av skaftet fordi folk lurte på hvorfor ikke JJ Abrams kunne regissere prequel-trilogien i stedet for George Lucas. De nye Star Trek-filmene var utrolig engasjerende, de var morsomme og eventyraktige med et kamera som var i konstant bevegelse: Helter var helter, skurker var skurker, og sist men ikke minst, du visste hele tiden hva som foregikk. Filmene var absolutt alt vi ikke fikk i prequel-trilogien. Ikke en eneste gang opplevde vi full kjedsomhet og forvirring. Som en klok mann sa: ”JJ Abrams should have directed the Star Wars prequels, and George Lucas should have directed people to their seats in the theatre.”

Om det i det hele tatt skulle være noe å kritisere, så kunne det vært JJ Abrams’ overivrige bruk av flakkende lysskjær i sine filmer. Den effekten hvor sola treffer deg i øyet, er noe som har blitt nærmest en signatur i Abrams’ filmunivers, og da kan man tenke seg hvor ille det vil være å spille inn en ny Star Wars-film på planeten Tatooine, som har to soler. Heldigvis så fikk vi ikke det. JJ Abrams er en visjonær, og han er en person som er oppvokst med Star Wars. En person som liker å eksperimentere og, ifølge ryktene, er særdeles sosialt intelligent. Hans film ”Super 8” er den mest gjennomførte Steven Spielberg-fanfilmen jeg noensinne har sett. Og det bringer meg til en annen tanke: Mange trodde og håpet at det var Mr. Steven Spielberg som skulle ta over regien på den nye Star Wars-trilogien. Han er en nær venn av George Lucas, en stor fan av Star Wars, og han har flere ganger sagt at dette er noe han kunne ha tenkt seg. Han skulle opprinnelig regissere ”Return of The Jedi”, og han er til og med ukreditert regissør i en kampscene i ”Revenge of The Sith”. (Ikke at det er noe å skryte av.) Sannheten er derimot at han er blitt for gammel, og det var veldig tydelig å se i den siste Indiana Jones-filmen ”Kingdom of the Crystal Skull”, som virket mer som når en gammel mann rygget sin lille gressklipperbil over plenen og ødela blomsterbedet. Det er for sent for Spielberg, la den nye vinen ta over. Skulle det derimot mot alle odds vise seg at JJ Abrams ikke fikk til å lage en bra Star Wars-film, vil han for alltid bli kalt Jar Jar Abrams. Men som sagt, det skjedde heldigvis ikke. JJ Abrams gikk helt nye veier nå som han hadde regien på «The Force Awakens». Det er et helt annet univers enn Star Trek både når det gjelder historie, selve tonen, tilnærmingen, følelsen av det og ikke minst temaene. Star Trek er et mer filosofisk og debattdrevet fenomen, i motsetning til det mye mer actiondrevene og spirituelle Star Wars. Det å stole på JJ Abrams’ visjon er noe vi alle heldigvis kan gjøre. Franchisen er i trygge hender fordi produsenten Kathleen Kennedy forstår Star Wars slik fansen forstår det. Det er viktig at de forstår DNA-et til hva den originale tanken bak Star Wars var i begynnelsen. Og vet du hva? They passed the test!

Det er derimot synd at JJ Abrams ikke gjorde gjorde narr av midi-chlorians på en eller annen måte i den nye filmen. Jeg ble litt fornærmet av at de ikke gjorde det. De kunne hatt det med i en samtale der hvor man snakker om hvor lite man visste før i tiden, at jorda var flat og lignende. De burde gått helt «neandertaler», slik at vi kan en gang for alle kan slutte å bruke begrepet midi-chlorians, da det har ingenting med Star Wars eller The Force å gjøre. Det var heldigvis minimalt med prequel-trilogi-referanser i den nye filmen. Det er akkurat som om Kathleen Kennedy har gått på internett og lest hva fansen elsket og hatet med Star Wars, og personlig sørget for at de samme tabbene ikke skal begås igjen. Så langt har de gjort absolutt alt rett, med å holde på mystikken.

Den legendariske John Williams er tilbake for å komponere musikken, så essensen av våre beste minner fra originaltrilogien er overalt i den nye filmen. Det skulle faktisk utrolig mye til for å klare å gjøre den nye filmen dårligere enn prequel-trilogien. Kathleen Kennedy vil kanskje ikke for alltid sitte i lederstolen i Lucas Film, da hun kun har en 5-årskontrakt, men sjansen for at hun holder ut til 2020 er veldig stor, og med tanke på hennes merittliste får vi håpe på minst 10 år til etter det. Hun har kjent Lucas siden de jobbet sammen med den første Indiana Jones-filmen, ”Raiders of the Lost Ark”, så det er ingen uerfaren person som har tatt over produsentrollen. Lucasfilm er uten tvil en av de mest, om ikke aller mest, innbringende franchisene i verden. Noe som igjen gjør Kennedy til en av de aller mektigste personene i underholdningsindustrien. Hun har store planer med de over 1500 ansatte på kontorene i San Fransisco, og ikke minst alle de andre selskapene, som LucasArts, Skywalker Sound og ILM. De ferdigskrevne manuskriptene George Lucas skrev til episode 7, 8 og 9 ble forøvrig ikke brukt, og det er en ekstremt god nyhet. Nå er det nemlig fans av originaltrilogien som tar de viktigste avgjørelsene, og det er intet annet enn fantastiske nyheter. Ut med det gamle, inne med det nye.

Når jeg tenker på Star Wars, tenker jeg egentlig ikke på jedririddere, sith-lorder eller lasersverd. Det høres kanskje merkelig ut, men det jeg faktisk assosierer med dette universet er sleipe kjeltringer, store romskip og et stort regime som prøver å undertrykke underdogene. Et univers som millioner av mennesker har levd i, et brukt verdensrom. Det er for meg Star Wars. Unødvendig å si det, men det er lett å skjønne at jeg er oppvokst med originaltrilogien, som i sin kjerne handlet om velskrevne karakterer som kjemper mot så å si umulige odds og som slåss for hverandre gjennom tykt og tynt. Med andre ord, en klassisk underdog-historie. Det mørke mot det lyse, sympatiske mennesker som slår seg sammen til felles beste. Det er en grunn til at karakterene i originaltrilogien består tidstesten, og de vil bli husket i generasjoner. Den grunnen er en følelsesmessig forbindelse som er umulig å knuse. Publikum har investert tid og energi i deres kamp. Jeg er en livslang fan av Star Wars, men jeg er en enda større fan av filmer med god kvalitet. Den nye Star Wars-filmen ble meget gøy og underholdende, så jeg er mer enn henrykt.

Jeg er utrolig glad for at det ble mindre bruk av lasersverdene. Det er jo helt umulig å bruke dem mer enn de ble brukt i prequel-trilogien. Mystikken er dessverre for alltid ødelagt. I originaltrilogien ble lasersverdene brukt i klimaksøyeblikkene, og så å si kun da. Det ble ikke billig, men det ble bygget opp til noe som vi ikke tok for gitt. De ble en del av et større bilde. Man ble genuint oppspilt de få gangene de dukket opp. Selvsagt, alle elsker en lasersverdkamp, men når de var så ofte i bruk i prequel-trilogien, forsvant magien totalt. Et lasersverd er et element i en historiefortelling, og ikke en jævla glowstick. Hvis noe så kult og spennende som et lasersverd blir brukt for mye, så blir det bare kjedelig til slutt. Hjertet av myten rundet det er kvalt. I den nye filmen fikk vi mye mer mystikk, og takk Gud for det.

Et av de mest minneverdige øyeblikkene i originaltrilogien var da Luke Skywalker ble trent av Yoda i ”The Empire Strikes Back”. Det handlet ikke om styrke, det handlet ikke om fektekunnskaper og det handlet i hvert fall ikke om hvor mange saltoer han kunne ta. Det var et innadvent øyeblikk i Lukes liv. Det var en tid for ham til å roe ned sitt sinn og tenke innad. The Force ble beskrevet som en elektrisk energi som bringer alt levende sammen. Noe du kunne utforske hvis du åpnet ditt eget sinn. Ikke noe biologisk, forhåndsbestemt genetisk tull i ditt blod. Vi forstår nå i den nye filmen at balansen ikke automatisk betyr destruksjonen av den mørke siden. De to sidene må eksistere sammen. Dette er den eneste veien den framtidige trilogien kan gå. En uendelig kamp mellom det gode og onde vil aldri konkludere med noe. Empati er nøkkelen til balanse.

Den nye filmen har noen terrorceller som henger igjen fra Imperiet, intergalaktiske nynazister, om du vil. Og du lar deg rive med. Prequel-skurkene var jo helt forferdelige. De var alt for mange og uinteressante, de var rett og slett dumme og kjedelige. Med andre ord, de gikk på trynet for Darth Vader fra originaltrilogien. Den nye skurken i "The Force Awakens" er helt fantastisk, og heldigvis ikke en blåkopi av Darth Vader. Han er så ond at han tror han gjør rett. Kylo Ren en stor nok trussel til å riste opp i hele fundamentet for fred og rettferdighet i universet. En solid og uforglemmelig karakter jeg gleder meg til å følge videre.

Dere lesere vet selvsagt allerede at skuespillerne fra originaltrilogien har kommet tilbake, og det er en veldig god nyhet. De er selvsagt ikke lenger essensen i historien, så det går mer ut på å videreføre en tradisjon. Noen av rollene er relativt små. De får historien i gang, og de har alle mentorlignende roller, ikke noe mer. Vi har desperat behov for å få hele franchisen overtatt av friske og nye skuespillere, som vi kan følge på nye og spennende eventyr. Fan-tilfredstillelse fikk vi alt for mye av i prequel-trilogien, og det er grenser hvor mye mer av det vi kan tåle. Det er noe foraktelig ved det å fornærme publikums intellekt, med å smøre på mer av hva vi allerede har opplevd. Kopier/lim inn er en stor fornærmelse. Det jeg heldigvis nå kan bekrefte, er at den nye filmen, har mye mindre provoserende CGI og fokuserer mer på bruk av ekte studiosett, så de ligner mer på originaltrilogien enn den andre. Da jeg hørte at Harrison Ford hadde skadet benet ved at han slo seg i en dør, så ble jeg utrolig glad. Ikke fordi han var skadet, men fordi det i hele tatt var en dør han kunne snuble å slå seg på, og ikke noe green-screen-tull. Viktigheten av ekte filmsett bør ikke bli oversett, og selvsagt er det med CGI i visse scener, men da som en ettertanke og ikke som hovedidèen bak scenen. For en skuespiller er det nærmest et mareritt å bare spille mot blå eller grønne vegger. Den nye filmen er gøy å se på, og dere vil alle forlate kinosalen med et digert smil fra øre til øre. Star Wars har blitt spennende igjen, fordi historien er mindre og mer fokusert. "The Force Awakens" har blitt laget med en helt ny form for kjærlighet.

Jeg liker tittelen veldig godt. Dette er noe som faktisk forteller oss noe om filmen, og om hva den kommer til å handle om. Det er den aller første gangen ”The Force” faktisk blir referert til i en Star Wars-tittel, og dette bare fremhever mystisismen som franchisen trenger å gå tilbake til. Vi har fått tilbake den opprinnelige spiritualismen som Star Wars hadde på 70-tallet. Hvis ”awakens” refererer til at Star Wars har vært i koma siden 1983, da originaltrilogien var ferdig, så kan nok det stemme. Dette er tross alt en ny start, som putter Star Wars tilbake i Star Wars. Prequel-trilogien hadde faktisk mer fokus på episodetall enn selve tittelen, og det var aldri noe bra.

Fallgruven til denne nye filmen er at absolutt alle, inkludert meg selv, tror de forstår Star Wars-universet, og til en viss grad er det helt korrekt. Altså, vi har alle rett, på hver vår måte. De fleste ser på Star Wars og kjenner på sjarmfølelsen, humoren, eksplosjonene, de meningsfulle karakterene, mytologien og andre aspekter. Og vi trenger alt dette. Noen fans fokuserer mer på ”Alien”, andre på ”Trollmannen fra Oz”, og de særeste ser ”Flash Gordon”. Noen kan til og med se ”Casablanca”, og grunnen til dette er at George Lucas tok et digert nett og blandet så å si alt vi elsker med filmer generelt, og gjorde sin egen lille krydrete vri på det. Fenomenet Star Wars har i løpet av de siste 30 årene blitt til over 50 forskjellige ting for folk, og nøkkelen til å gjøre ”The Force Awakens” bra, er å få alle de 50 elementene inn i filmen. Var det mulig for JJ Abrams og Kathleen Kennedy å få til dette? Overhodet ikke. Det er på en måte sammenlignbart med da Barack Obama ble president i 2008. Skulle han klare å rydde opp i all rotet George W. Bush hadde lagd i de 8 årene før han tok over det ovale kontoret? Nei, det var helt umulig.

Det eneste jeg ber dere kjære lesere om å gjøre, den dagen dere sitter i kinosalen en kald dag i en av de siste ukene av år 2015, er å vite at kortstokken er stokket rett. Det er klin umulig å ha bedre folk ved roret enn det Lucasfilm nå har. Lawrence Kasdan har skrevet Star Wars-filmer før, og har aldri skuffet. Kathleen Kennedy er den mest kvalifiserte personen til å ha overoppsynet med denne produksjonen, og sist, men ikke minst: JJ Abrams er et geni av en filmskaper som alltid har skapt sjarmerende og varme karakterer i sine filmer. Framtiden til Star Wars er definitivt i trygge hender, så jeg er overhodet ikke bekymret. Hvis jeg i det hele tatt hadde en bekymring, så ville det vært at publikum ikke forstår helheten av filmen. Ta inn over deg den filmen som det nye Lucasfilm faktisk har gitt deg, i stedet for å fokusere på det du vil se i hodet ditt. Det er kunstnerisk selvskading på høyt nivå. Så fil ned dine klør før du går i kinosalen. Det må også sies at unge barn som ser den nye filmen, vil være de som faktisk kommer til å ha mest åpent sinn, og kanskje få den aller beste opplevelsen av "The Force Awakens". Skulle ønske jeg var 9 år igjen.


Petter Aagaard





submit to reddit







Siste saker

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!

Åge Aleksandersen: Nok en seier på hjemmebane!