Puls 07.03.13


Spotify
Årets innovatør
06.03.2013

Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



De nominerte til Årets innovatør er klare

Spotify har annonsert de fem navnene som er nominert til prisen Årets innovatør, som tildeles et band eller en artist som har utmerket seg med gode ideer og nyskapende tenkning i året som har gått.

– Å være innovativ og kreativ er viktig for at en artist skal kunne skape oppmerksomhet rundt sin musikk, men det viktigste er å bygge et sterkt forhold til sine fans. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, skriver Sofie Grant – som er pressesjef i Spotify – i et presseskriv.

Det er tredje gang denne prisen deles ut, og den skal premiere kreative markedsføringskampanjer. I fjor ble prisen tildelt Shining, mens den i 2011 gikk til bergensrapperen Lars Vaular. I år er det et vidt spekter av nominerte på ulike grunnlag, og de fem navnene er:

Kaizers Orchestra
I forbindelse med slippet av det nye albumet Violeta Violeta Volum III lanserte bandet mobilappen Kaizervirus. Gjennom appen prelanserte de sanger fra det kommende albumet, og for å få tilgang til sangene måtte telefonen være virusinfisert. Ved hjelp av GPS-teknologi ville telefonen bli infisert når den kom i nærheten av noen som bar viruset.

Frida Amundsen
Våren 2012 ga Frida Amundsen ut sitt første studioalbum September Blue. Etter suksessen med singelen «Closer hadde stemmen hennes blitt kjent for mange. Fans ble oppfordret til å lage sine egne versjoner av sangen gjennom en kampanjeside, for så å bidra med resultatet i en egen konkurranse. Den heldige vinneren ville få en singel-avtale med EMI Music og få sin versjon utgitt eksklusivt på Spotify.

Lido Lido
Et par uker før utgivelsen av Pretty Girls & Grey Sweaters, sparket LidoLido i gang konseptet GoodGuyDay. Hver uke delte han eksklusivt innhold i forbindelse med plateslippet, og materialet genererte hundretusener av visninger. Samtidig delte han videoklipp, ny musikk, lot fans se ham skrive musikk og mye mer på hans Ustream-kanal. Etter plateslippet holdt han også en konkurranse hvor noen heldige fans kunne vinne en privat og intim konsert på et tak i Oslo. Konserten var i tillegg live-streamet.

Donkeyboy
Med utgivelsen av det nye albumet Silver Moon utfordret Donkeyboy til en «Battle of the Donkeyfans», hvor fans fra hele Skandinavia skulle streame deres nyutgitte materiale så mye som mulig. Det vinnende landet var Norge, og norske fans fikk dermed en eksklusiv opptreden med bandet.

DJ Broiler
DJ Broiler ga ut fire låter på Facebook for å skape hype rundt musikken, og generere interesse for den største konserten de noensinne har gjort på Sentrum Scene i Oslo. Hver torsdag i november delte de en ny låt med sine fans på Facebook, hvor en av låtene var den populære hitlåten «Afterski». Konserten ble utsolgt og DJ Broiler ble Norges største DJ-fenomen.


Petter Brønstad





submit to reddit







Siste saker

Fremmed Rase: «Det e’ så varmt inn hær!»

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!