Puls 23.11.11


Foto: Imelda Michalczyk


Howard Devoto
Intervju

Tips noen om denne saken


Les også





Kalender



Howard Devoto: Rock og filosofi

Puls har intervjuet Magazines frontmann på en sprakende telefonlinje, like etter at det en gang banebrytende bandet avsluttet sin britiske turne. Devoto var ikke veldig interessert i å snakke om fortiden, men ser slett ikke bort ifra at de dukker opp i Norge.

Howard Devoto har alltid skrevet snedige tekster, gjerne med en dobbel bunn eller noen vittigheter. Og satt sammen med kreativ arrangering og slagferdig musikk fra ham selv og gruppas andre medlemmer, ble Magazine unike. De tre første platene Real Life (78), Seconhand Daylight (79) og The Correct Use Of Soap (80) står også i dag fjellstøtt som store album. Det siste; No Thyself kom ikke mindre enn 30 år etter at de ga seg.

Inspirert av Dostojevskij

Aller først gratulerer med endt turne som jo ble en suksess, og også et veldig bra nytt Magazine-album. Du har nok fått dette spørsmålet mange ganger: Du startet Buzzcocks sammen med Pete Shelley i 1976, og du sluttet allerede i 77 etter Spiral Scratch-EP'n. Hadde du fått nok av punken da du startet Magazine?

HD: Ja, jeg hadde fått nok av punk-musikken.

Et av de mest velkjente Magazine-sporene "Shot By Both Sides" fra 1978 stoppet som nr 41 på de britiske hit-listene. Den ungikk kanskje å bli en hit fordi du nektet å mime til låta på Top Of The Pops. Angrer du på det?

HD: Kanskje, kanskje den kunne. Det er lenge siden, men jeg angrer ikke på det. Jeg kan filosofi (sier den tidligere filosofistudenten).

Deres tre første skiver er veldig bra og er alle regnet som klassikere i dag. Hvorfor tror du at dere ikke nådde et bredere publikum, som dere faktisk hadde fortjent?

HD: Jeg vet virkelig ikke. Noen ganger er det bare sånn. Du kan ikke være glad eller ulykkelig for hva folk liker. Enten det var eksempelvis Joy Division eller The Alarm. Jeg vet ikke. Jeg bekymrer meg ikke over det.

Hvordan ser du på at deres tidligere support band Simple Minds senere oppnådde betydelig mer suksess enn Magazine?

HD: De ble ganske suksessfulle,ja. Jeg får akseptere det (latter).

Uansett må det gi en god følelse å vite at dere var nyskapende med deres musikk og innflytelsesrike for mange band.

HD: Ja, noen mennesker sier det. Og det er fint å vite.

To av dine mest kjente tekstlinjer forekommer, ikke overraskende, i velkjente "The Light Pours Out Of Me" og "A Song From Under The Floorboards". Time flies/time crawls/like an insect/up and down the walls og I am angry I am ill and I am as ugly as sin/ my irritability keeps me alive and kicking/ I know the meaning of life, it doesn't help me a bit/ I know beauty and I know a good thing when I see it.
Hvor fikk du inspirasjonen fra til å skrive disse tekstene?

HD: "The Light Pours Out Of Me" startet med en frase med samme navn som jeg likte. "A Song From Under The Floorboards" startet fra Dostojevskijs bok oversatt til engelsk; "Notes From Underground" eller "Notes From Under The Floorboards", som den også er blitt kalt.

Hadde 9-4 jobb i fotostudio

Hvilket Magazine-album er du mest fornøyd med?

HD: Jeg er veldig fornøyd med det siste. Av de gamle:The Correct Use Of Soap. Vi liker alle tekstene på den platen. Den er fortsatt litt naiv.

Dere gjorde come-back i 2008, etterfulgt av en vellykket turne. Hvorfor tok det så lang tid, 27 år, å komme sammen igjen?

HD: Vel, vi prøvde egentlig ikke før i 2005. Det var første gang vi forsøkte. Men på den tiden hadde jeg fortsatt en vanlig jobb. Da ville det blitt veldig vanskelig for meg. Heldigvis, kanskje, stoppet jobbperioden min året etter. Så da vi forsøkte igjen i 2008 var det mulig å gjøre det.

Den glimrende gitaristen deres fra den originale besetningen; avdøde John McGeoch, spilte på de tre første skivene. Noko, som hadde spilt sammen med deg i Luxuria, ble den nye gitaristen. Og han har gjort det veldig bra. Var det på noe tidspunkt tvil om hvem som skulle bli den nye gitaristen?

HD: Ja, det var det. Men egentlig var det ikke jeg som valgte ham. Jeg var bare involvert i valget av gitarister. I 2008 var det Barry Adamson, John Doyle og Dave Formula som hadde auditions. Noko ble valgt, og han er et veldig godt valg.

Hva med den nye bassisten; Stan White, som tok over etter Barry Adamson. Hvordan fant dere ham?

HD: Stan spilte på Dave Formulas solo-album. Og han gjorde en god jobb.


Coveret til Real Life, designet av Linder Sterling

Hvordan er det å spille i Magazine nå i forhold til før? Og hvordan har prosessen med å lage et nytt album vært sammenlignet med tidligere?

HD: Å lage albumet var veldig forskjellig fordi teknologien har forandret seg veldig mye. Og fordi Dave har et studio, Noko har et studio. Skrive-og opptaksprosessen kan gjøres mer gradvis. Tidligere måtte vi alle komme sammen for øving og opptak i studio. Vi måtte hele tiden gjenta ting. Å arrangere sangene blir helt annerledes. Nå kan vi redigere og forandre arrangementene fra computeren. Vi behøver ikke komme sammen hver gang.

Vi bor ikke alle i det samme området. Før bodde vi alle i Manchester eller London. Men nå bor vi i forskjellige deler av landet. Og det er altså ikke lenger noe problem. Vi kan være borte fra hverandre i både 1, 2 og 3 måneder, fordi hver og en gjør sin del hos seg. Og så sender vi det på nettet til hverandre

På åpningssporet på den nye platen har din gamle kompis fra Buzzcocks; Pete Shelley blitt delkreditert sangen. Hvordan fungerer samarbeidet deres i dag?

HD: Jeg har ikke snakket med Pete på flere år. Vi har ikke samarbeidet. Jeg var på internett en dag og så at artisten og min tidligere venninne Linder hadde et show i Wolverhampton. Hun er blant annet kjent for å ha designet single coveret til "Orgasm Addict". Hun er nå en velkjent artist her. Hun hadde en montasje. Pete kommenterte den med å si; "Du monterer et bilde, og det får en betydning. Deretter lager du betydningen". Og jeg tenkte; Takk Pete, og komponerte en sang. Men jeg møtte ham ikke. Jeg bare brukte noe jeg hadde lest han hadde sagt.


Noko, Dave Formula, Howard Devoto, Stan White, John Doyle

Den nye sangen "Other Thematic Material" har et svært så erotisk innhold. Hva er historien bak sangen?

HD: Det handler om en fyr som snakker til sin venninne eller kone. Det ser ut til å være en ny dating-teknikk som har kommet i avisene..Jeg prøvde å finne ut hvordan det fungerte om du datet noen som du hadde et langt forhold til.

"Do The Meaning", "Holy Dotage" og "The Burden Of A Song" er kanskje de 3 låtene fra det nye albumet med størst hitpotensiale. Vil noen av dem bli utgitt som singler?

HD: "Hello Mr Curtis" har blitt gitt ut her, med "Holy Dotage" som b-siden. Men kanskje vi skulle bytte om a- og b-siden.. Jeg vet ikke om vi får sjansen til å gi ut de andre som singler.

Kommer gjerne til Norge

Hvordan ser du på framtiden; Flere album, turne?

HD: Når folk spør meg om det, sier jeg; Just stop and smell the flowers. Lev i nuet. Ingen bekymringer for framtiden.

Så du er ikke sikker på hva som vil skje?

HD: Nei, ikke akkurat nå. Men vi likte virkelig den nylig avsluttede turneen. Hver eneste konsert var god. Nå fokuserer vi på det nye albumet. Men jeg er optimistisk på at det vil bli mer. Akkurat hva det blir er jeg usikker på.

Til slutt; Kommer dere til Norge?

HD: Ah, vi håper det. Magazine stoppet aldri i Norge. Jeg var der solo i 1983, kunne det ha vært, men aldri med Magazine, dessverre.. Men forhåpentligvis vil vi en dag om ikke lenge.

Jeg kan nevne Øyafestivalen som et utgangspunkt her, som sikkert ville passe for Magazine..

HD: OK. Jeg skal nevne det til vår agent.

Så er det bare opp til noen festivalsjefer rundt omkring i landet å få ut finger'n..


Svein Mostad





submit to reddit







Siste saker

Fremmed Rase: «Det e’ så varmt inn hær!»

Løkki: Hva norsk musikk trenger akkurat nå.

Christer Torjussen: Norges svar på Louis CK

Wallmans Oslo: Rockin'

Kris Kristofferson: "More country for old men"

Singin’ in the Rain: Vanntett underholdning!